Zac Poonen - KRÓTKIE ROZWAŻANIA BIBLIJNE
Ten temat stał się kontrowersyjny w zborach krajów zachodnich i wśród zamerykanizowanych Chrześcijan w Indiach. Prawdopodobnie prawdą by było, gdyby powiedzieć, że 99% sióstr, które nakrywają głowy w czasie modlitwy i prorokowania, nie wiedzą dlaczego to robią; i 99% braci, którzy przestrzegają nienakrywania głów podczas modlitwy i prorokowania też nie wiedzą dlaczego to robią. Zacznijmy to rozważanie od przypomnienia, że całe przesłanie Biblii jest Słowem Bożym bez żadnego błędu. By zrozumieć przesłanie Nowego Testamentu musimy pamiętać o dwóch fundamentalnych prawdach, niezbędnych do prawidłowego zrozumienia Słowa Bożego
1. W dniu Pięćdziesiątnicy (DzAp 2), Bóg unieważnił stare przymierze i odtąd zaczął obchodzić się z ludźmi na warunkach Nowego Przymierza (He 8).
2. W Nowym Testamencie znajdujemy zapisy historyczne oraz nauki. Jednak jako podstawę doktryny nowego przymierza musimy przyjąć tylko fragmenty zawierające nauki. Zapisy historyczne mówią nam tylko o tym, czym się zajmowali apostołowie i pierwsi Chrześcijanie. Wiele błędnych nauk powstało poprzez tworzenie doktryn opartych jedynie na historycznych wątkach z Dziejów Apostolskich. Na przykład ta, że wszyscy wierzący muszą mówić innymi językami (Dz Ap 2:4); i że wszyscy wierzący muszą mieć wspólny portfel (na podstawie Dz Ap 2:44).
Jezus bezpośrednio przed tym jak poszedł na krzyż, powiedział do swoich uczniów, ''Mam wam jeszcze wiele do powiedzenia, ale teraz znieść (zrozumieć) tego nie możecie; lecz gdy przyjdzie On, Duch Prawdy, to wprowadzi was we wszelką prawdę'' (Jana 16:12-13). Jezus chciał przekazać swoim uczniom o wiele więcej prawd niż to zrobił będąc na ziemi, ale wiedział, że nie będą oni w stanie ich zrozumieć, dopóki Duch Święty nie zamieszka w nich, by odnowić ich umysły i dać im nowe objawienie. Większość tych nowych prawd zostało zapisanych w listach Nowego Testamentu. Tak więc listy również zawierają przykazania od Pana Jezusa, które zostały objawione nieco później poprzez Jego apostołów.
Jeśli odrzucamy jakiekolwiek przykazanie z któregokolwiek listu zawartego w Nowym Testamencie mówiąc, że dotyczyło się ono tylko jakiegoś czasu lub miejsca z przeszłości, a nie dotyczy czasu teraźniejszego, to żeby pozostać konsekwentnymi, musimy dać wszystkim ludziom takie samo prawo do odrzucania wszystkich innych nauk Pana Jezusa i przykazań zawartych w listach, jako treści adresowanych tylko do ludzi z tamtych czasów, a nie do nas. Na przykład, musimy w tej sytuacji dać innym ludziom możliwość nauczania, że zakazywanie zachowań homoseksualnych, małżeństw tej samej płci, rozwodów i przedmałżeńskiego współżycia seksualnego, itp. dotyczyło tylko pierwszego wieku, a nie nas dzisiaj. W przeciwnym razie będziemy niekonsekwentni. Niekonsekwencją jest też mówienie, że wszystkie przykazania zawarte w Nowym Testamencie dzisiaj dotyczą wszystkich, z jednoczesnym odrzucaniem nakazu nakrywania głowy przez kobietę, gdy się modli lub prorokuje (1Kor 11:1-16).
Musimy tutaj jednak odróżnić przykazania dane nam przez Boga od zwykłych pozdrowień przesyłanych przez apostołów. Na przykład, apostołowie przesyłali pozdrowienia i życzenia w swoich listach: ''Pozdrówcie jedni drugich pocałunkiem świętym'' (Rzym 16:16), czy też: ''Modlę się o to, aby ci się we wszystkim dobrze powodziło i abyś był zdrów tak, jak dobrze się ma dusza twoja'' (3Jana 2:2). To oczywiste, że są to zwykłe pozdrowienia i dobre życzenia, a nie przykazania lub obietnice dane przez Boga, tak więc w tych wersetach nie nauczana jest żadna Boska zasada jak to ma miejsce w przypadku nakrycia głowy, chrztu wodnego lub łamania chleba (Rzym 6; 1Kor 11).
W Nowym Testamencie podane są co najmniej trzy powody, dla których kobieta powinna nakrywać głowę kiedy się modli lub prorokuje podczas zgromadzeń.
Pierwszy:
Biblia mówi: „Mężczyzna bowiem nie powinien nakrywać swojej głowy,” a jako powód podaje: „gdyż jest on obrazem i odbiciem chwały Bożej;”. W powyższym porównaniu dowiadujemy się, że: „kobieta jest odbiciem chwały mężczyzny” (1Kor 11:7). Chwała mężczyzny powinna być w kościele zakryta, a jeżeli kobieta jest odbiciem chwały mężczyzny, to potwierdza ona ten fakt poprzez nakrycie głowy. To jest jasne znaczenie tego wersetu.
Drugi:
Biblia mówi: „Długie włosy kobiety są jej chwałą” (1Kor 11:15). Chwała kobiety również musi być zakryta w kościele, tak jak chwała mężczyzny. Dlatego też musi ona zakrywać swoją głowę, na której jest jej chwała, czyli długie włosy. Prawie wszystkie kobiety są świadome tego, że ich długie włosy są główną rzeczą która sprawia, że wyglądają atrakcyjnie i właśnie dlatego, nawet wśród kobiet które zakrywają swoją głowę, większość z nich zakrywa tylko część włosów! Jeśli kobieta nie chce nakrywać głowy, to jedyną alternatywą jaką oferuje Nowy Testament jest usunięcie tej chwały poprzez całkowite ogolenie głowy: Bo jeśli kobieta nie nakrywa głowy, to niech się też strzyże, a jeśli hańbiącą jest rzeczą dla kobiety być ostrzyżoną to niech nakrywa głowę (1Kor 11:6)
Trzeci:
Biblia mówi: „mężczyzna nie został stworzony ze względu na kobietę, ale kobieta ze względu na mężczyznę. Dlatego kobieta powinna mieć na głowie oznakę uległości ze względu na aniołów” (1Kor 11:9-1).
Nakrycie głowy oznacza, że kobieta akceptuje wyznaczoną jej przez Boga rolę, jako osoby stworzonej ''ze względu na mężczyznę'' jako jego pomocnik, a więc wyraża tym zgodę na bycie uległą męskiemu autorytetowi - czy to żony w stosunku do męża, czy to córki w stosunku do ojca, czy też jako kobiety w stosunku do starszych zboru.
Nie bez przyczyny jest też fakt, zaniku nakrycia głów u kobiet w kościołach zachodnich, kiedy to około 60 lat temu, zbiegło się to w czasie z rozprzestrzenianiem się na zachodzie ruchu ''Wyzwolenia kobiet''. Aniołowie wspomniani w tym wersecie mogą odnosić się zarówno do upadłych aniołów jak i do aniołów w niebie. Więc może to być zarówno przypomnienie dla kobiet, aby miały w pamięci, że upadłe anioły upadły, ponieważ nie były uległe Bożemu autorytetowi. Albo może to oznaczać, że „Kobieta powinna nosić nakrycie głowy jako znak, że uznaje zwierzchność mężczyzn - aby w niebie widzieli to aniołowie i cieszyli się z tego powodu” (jak parafrazuje ten werset The Living Bible).
1 List do Koryntian 11:16 mówi, że każdy zbór, który należy do Boga, będzie nalegał na nakrywanie głów przez kobiety, gdy się modlą lub prorokują. Duch Święty wiedział, że 20 wieków później będzie to kontrowersyjną kwestią, dlatego natchnął Pawła także do tego, aby napisał w tym wersecie, że jeżeli ktoś będzie się upierał w tej kwesti, to on nie będzie się kłócił z taką osobą, tylko pozwoli jej trwać w nieposłuszeństwie wobec Boga i w niekonsekwencji.
Niektórzy ludzie mogą powiedzieć, że nakrywanie głów nie jest to istotne, bo jest tylko symbolem. Ale chrzest i łamanie chleba też można traktować jako symbole. Pierwsza połowa 11 rozdziału 1 Listu do Koryntian – wers. 1-16, wyjaśnia znaczenie ''symbolicznego'' nakrywania głów przez kobiety. Druga połowa tego samego rozdziału (11:20-34) wyjaśnia znaczenie ''symbolicznego'' łamania chleba. W ten sam sposób List do Rzymian 6 wyjaśnia ''symboliczne'' znaczenie chrztu wodnego. Czy moglibyśmy powiedzieć, że stół Pański i chrzest też są nieistotne, bo są tylko symbolami? Jeśli więc uznajemy chrzest i łamanie chleba za elementy zasadnicze dla osób odrodzonych, to jesteśmy niekonsekwentni, jeśli nie uznajemy za zasadę nakrywanie głów przez kobiety.
Niektórzy mówią, że nakrywanie głów przez kobiety jest wspomniane tylko raz w Nowym Testamencie. Łamanie chleba też jest wspomnianew listach tylko raz. Podobnie jak to, że Bóg miłuje nas tak samo, jak Jezusa, to też jest wspomniane tylko raz w Biblii (Jana 17:23) i jeden raz całkowicie wystarcza, aby poznać tą wspaniałą prawdę. Jeżeli Wszechmogący Bóg dał nam jakieś polecenie, to jest to wystarczające nawet wtedy, gdy zostało ono napisane tylko raz, bo waga polecenia zależy wyłacznie od tego, kto je wydał.
W starożytnym Babilonie, Daniela obowiązywało prawo koszerności (Dn 1:8), które zostało nakazane tylko jeden raz w Piśmie ( pokarmy - Kpł 11; wino - Prz 23:31). W ten sam sposób i my przestrzegamy przykazaniań Boga pośród babilońskiego Chrześcijaństwa, czy to małych czy dużych, czy to wspomnianych jeden raz, czy wiele razy. Niektórzy twierdzą, że skoro kazano nam modlić się w każdym czasie (Łuk 18:1; 1Tes 5:17), to znaczy, że kobieta powinna mieć nakrytą głowę przez 24 godziny na dobę. Pismo jednak zawsze musi być czytane w kontekście, jeśli chcemy je właściwie rozumieć. Fragment 1Kor 11:1-34 omawia publiczne zgromadzenia, a wersety 16 i 18 go uściślają. Jest więc oczywiste, że Duch Święty odnosił się do publicznych zgromadzeń, kiedy dawał to polecenie. Jeżeli będziemy nalegać, aby kobiety nakrywały głowy w każdym czasie, to będziemy dodawali do Pisma.
Jeśli osoby, które nauczają, że kobiety powinny nakrywać głowy przez 24 h/dobę są konsekwentne, to powinny też nauczać, że mężczyźni (którzy powinni się modlić w każdym czasie) nie powinni nigdy nakrywać głów, dlatego nigdy nie powinni nosić czapki ani kapelusza, ani podczas upału, ani podczas deszczu, ani podczas mrozów. Tacy nauczyciele powinni też nauczać, że kobiety powinny mieć nakryte głowy nawet, gdy śpią i gdy biorą prysznic. Tego jednak nie głoszą, dowodząc tym samym, że są niekonsekwentni w swoim nauczaniu. Takich niekonsekwentnych nauczycieli można spokojnie ignorować.
Zauważyłem, że wiele sióstr nakrywających głowy przez 24 h/dobę, nie zakrywa ich całkowicie. Zakrywają tylko tylną część głowy lub niewielką część włosów, które są związane w kok z tyłu głowy, w taki sposób, że ich chwała jest wciąż widoczna. Mały kawałek ubrania z tyłu nie jest nakryciem głowy, tylko wymówką. To nie jest nakrycie głowy, ponieważ głowa i chwała ich włosów nadal jest odkryta. Takie pseudo nakrycia głowy nosza wszystkie kościelne legalistki, tylko po to, aby ulżyć sumieniu i wyglądać na świętą przed innymi, a ich duszpasterze nie sprzeciwiają się temu, bo sami też są niekonsekwentni w swoich naukach.
Niektórzy mówią, że w 1 Liście do Koryntian 11:15 włosy same w sobie są nazwane nakryciem głowy kobiety. Jeśli ktoś zrozumiał Bożą zasadę nauczaną w pierwszych 14 wersetach tego rozdziału, wówczas ten werset nie unieważnia tego nakazu wobec kobiet mających długie włosy. Paweł nie pisał by 15 wersetów, tylko po to, aby zalecić, że kobiety powinny mieć długie włosy, gdyż taką myśl można ująć w jednym zdaniu. To czego nie widzimy w angielskich tłumaczeniach Biblii, jest oczywiste w greckim oryginale, gdyż Duch Święty natchnął Pawła, aby w 15 wersecie użył innego greckiego słowa określającego „nakrycie” niż to, które zostało użyte w wersecie 6. W wersecie 6 użył greckiego słowa katakalupto, podczas gdy w wersecie 15 użył słowa peribolaion - które w Liście do Hebrajczyków 1:12 jest tłumaczone jako „okrycie”.
Widzimy zatem, że ''okrycie'' dotyczące włosów kobiety, o którym mowa w wersecie 15 nie jest ''nakryciem głowy'' przytaczanym w wersecie 6 i pozostałej części tego rozdziału. Kolejnym dowodem jest to, że jeśli zakładamy, iż włosy są ''nakryciem głowy'', to wówczas każdy mężczyzna, który się modli lub prorokuje musiałby mieć całkowicie ogoloną głowę, jeśli chciałby być posłuszny Pismu, które mu mówi, by nie nakrywał swojej głowy. Bardzo jasnym nauczaniem Ducha Świętego w tym rozdziale jest to, że „okrycie z włosów”, które Bóg dał kobiecie jako jej chwałę musi być zakryte nakryciem, kiedy się modli lub prorokuje.
Należy mieć na uwadze także to, że jeśli zignorujemy jakiekolwiek przykazanie Boga zawarte w Piśmie (nawet to najmniejsze), to na pewno poniesiemy wieczną stratę (Obj 22:19), bo w Ewangelii Mateusa 5:19 Jezus powiedział, że ci, którzy unieważnieją kazania albo nauczają przeciwnie niż najmniejsze przykazania zawarte w Piśmie, będą najmnieszymi w Królestwie Boga.
Napisano, że prawdy Pisma ukryte są przed ludźmi bystrymi i inteligentnymi a ujawnione tylko pokornym („niemowlętom” - Mat 11:25; Mat 18:4). Dlatego nauka z 1 Listu do Koryntian 11:1-16 będzie prosta i przejrzysta tylko dla ludzi podobnych do dzieci. A ten, kto polega na własnym intelekcie i rozumie, ten zawsze będzie miał inne zdanie wbrew prostemu znaczeniu tych wersetów.
Bóg poznaje naszą szczerość po tym, jak radzimy sobie z takimi prostymi wersetami Pisma. On nie patrzy na to czy my wszystko rozumiemy w Jego Słowie, ale patrzy na to czy jesteśmy szczerzy w postępowaniu z Jego Słowem. Pan mówi: „Ja patrzę na tego, który ma utrapionego i skruszonego ducha, i który drży na słowo Moje” (Iz 66:2).
Jeśli jakaś siostra nadal ma wątpliwości, w kwestii tego co naucza ten fragment Pisma, to pozwólmy jej rozważyć, czyż nie jest lepiej dla niej żeby zrobiła więcej niż mniej - zwłaszcza, że nie wymaga to żadnej uciążliwości ani wkładu finansowego. Co kobieta może stracić przez nakrywanie swojej głowy podczas modlitwy czy prorokowania? Nic. Ale pomyślmy co może ona zyskać przez nakrywanie głowy, jeśli odkryje przed trybunałem sędziowskim Chrystusa, że było to w rzeczy samej Boże przykazanie? Będzie miała radość, że zadowoliła swojego Pana na ziemi, wbrew temu czego inni nauczali i co praktykowali. Ja wiem, że każda rozsądna kobieta, będzie nakrywała swoją głowę w czasie kiedy się modli lub prorokuje.
Co do praktyk w naszych zborach, to my nie zmuszamy żadnej siostry do nakrywania głowy na naszych spotkaniach (wbrew jej woli czy przekonaniom), ponieważ jeśli zrobi to pod przymusem, to będzie to tylko martwy uczynek, a Bóg szuka tylko ochotnych dawców posłuszeństwa (2Kor 9:7). Nie będziemy też osądzać takiej siostry, ale miłosiernie założymy, że nie ma ona poznania w tym temacie, lecz jednocześnie, jeśli nie nakrywa głowy, to nie pozwolimy się jej publicznie modlić lub prorokować w naszych zborach, ponieważ my rozumiemy, że jest to przykazanie Boga, tak jak wyjaśniono w tym artykule. Wierzymy również, że tak jest to praktykowane „we wszystkich zborach Bożych” (1Kor 11:16). Nie osądzamy innych zborów ponieważ postępują inaczej niż my, w tym lub innym temacie. Ale boimy się Boga i pragniemy być Mu w pełni posłuszni, nawet jeśli niektóre siostry (albo ich mężowie) są urażeni naszą postawą w tej sprawie i w rezultacie opuszczą nasze zbory. Jeśli kto chce pełnić wolę Jego, ten pozna, czy ta nauka jest z Boga (Jana 7:17)
Kto ma uszy zdolne do słuchania, niechaj słucha. Amen.
Zac Poonen
> KLIKAJĄC NA TEN NAPIS USTAWISZ TEKSTY WG NUMERACJI < |
---|