• główna
  • kredo
  • biblia
  • kazania
  • teksty
  • wideo
  • linki
  • książki
  • przestrzegamy
  • kontakt
poleć stronę
Yahoo Google facebook

AGAPE - POSTAWA ODZWIERCIEDLAJĄCA
CHARAKTER BOGA


Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie agapate, jak ja agapate was, abyście i wy agapate jedni drugich. Po tym poznają wszyscy, że moimi uczniami jesteście, jeśli agapen będziecie mieli między sobą nawzajem (org. J 13:34-35)

Greckie słowa agape, agapen, agapate, błędnie tłumaczone jako miłość, w języku greckim oznacza całkowity altruizm, który jest przeciwieństwem egoizmu i obok sprawiedliwości, drugą nadrzędną cechą Bożego charakteru. Agape to stan ducha, przejawiający się w odpowiedzialnym sposobie myślenia i Chrystusowym stylu życia, opartym na bezinteresownym wyświadczaniu biblijnie pojętego dobra wszystkim ludziom, których Pan stawia na naszej drodze, a nawet żyjącym wśród nas zwierzętom - dlatego nigdy nie może być mylony z zadowalaniem ciała lub ludzkiej próżności.

 

Altruizm nie jest częścią ludzkiej duszy ani wytworem ludzkiego intelektu, tylko cechą Bożego charakteru, dlatego nie ma on nic wspólnego z ludzkimi uczuciami ani z racjonalnym myśleniem, które z założenia jest ukierunkowane na zysk. Wbrew pozorom, altruizm nie ma też nic wspólnego z miłą powierzchownością, z nieosądzaniem, z liberalnym myśleniem, z tolerancją, ani z ekumeniczną ideologią jednością, w imię tak zwanej Bożej miłości, bo duchowej jedności nie da się stworzyć za pomocą ziemskich ideologii, konferencji ani spotkań integracyjnych.

 

Altruistą można się stać w wyniku przemiany duchowej, która następuje wyłącznie w życiu tych, którzy narodzili się na nowo z wody i z Ducha, i zrezygnowali z hedonistycznego stylu życia; którzy wzięli biblijny chrzest na odpuszczenie swoich grzechów i żyjąc zgodnie z nauką apostolską, zapierają się samych siebie, aby mógł ich prowadzić Duch Święty (Rz 8:14, Ef 4:4-7).

 

Altruizm jest skutkiem rezygnowania z własnego ja, dlatego jest wymieniony jako jeden z owoców Ducha Świętego (Gal 5:22), po których można rozpoznać stan duchowy każdego człowieka, bo Duch Święty coraz bardziej wypełnia tylko tych, którzy oczyszczają swoje wnętrze z takich duchowych nieczystości, jak: chciwość, egoizm, materializm i szukanie własnej chwały.

 

Tylko w taki sposób, egoista może się stać altruistą i tylko takie osoby coraz bardziej upodabniają się do Chrystusa, i coraz wyraźniej słyszą "głos" Ducha Świętego. I tylko tacy zaczynają rozumieć, na czym polega upodabnianie się do Chrystusa. Natomiast nie dostrzeżesz altruizmu u ludziach, którzy kochają ten świat, mamonę i ludzką chwałę, bo tacy nie uśmiercają swojego egoizmu, ani swojej pychy (dumy) wynikającej z pochodzenia, wykształcenia lub stanu posiadania.

 

List do Rzymian 12:1-2 mówi, że obowiązkiem każdej odrodzonej osoby jest zmiana myślenia na myślenie biblijne, poprzez odrzucanie świeckich wzorców myślenia i uśmiercanie własnego egoizmu, ponieważ tylko w ten sposób można w pełni zrozumieć, co jest wolą Boga, co jest dobre i miłe w oczach Boga, i co jest doskonałą wolą Boga dla życia każdego chrześcijanina, w odróżnieniu od Bożych dopustów.

 

W dniu ostatniej paschy, po której odbyła się pierwsza Wieczerza Pańska, Jezus powiedział do swoich uczniów: „Daje wam nowe przykazanie, abyście się wzajemnie agapate, jak ja agapate was, abyście i wy agapate jedni drugich. Po tym wszyscy poznają, że moimi uczniami jesteście, jeśli agapen będziecie mieli między sobą nawzajem” (J 13:34-35). A do swojego Ojca, w ogrodzie Getsemani powiedział: „Objawiłem im imię Twoje, i dam im poznać agape, którą mnie umiłowałeś, aby była w nich, gdy ja będę w nich” (J 17:26). A List do Rzymian 5:5 mówi, że „Duch Święty wlewa agape Boga do serc uczniów Jezusa”, ale Boże Słowo mówi, że altruizm musi też wypływać z naszych serc, „aby wszyscy widzieli, że jesteśmy Jego uczniami”.

 

Idąc dalej, w 1 Liście do Tymoteusza 1:5-6, apostoł Paweł pisze, że altruizm wypływa tylko z tych, którzy mają „wiarę nieobłudną, czyste serce i wrażliwe sumienie, z czym niektórzy się rozminęli i zwrócili ku pustej gadaninie”.

 

Nieobłudna wiara, to nieudawana wiara w każde słowo, które pochodzi z ust Boga. A wiarę w Słowa Boga potwierdza się czynami. Jeśli czyjaś wiara nie jest potwierdzona czynami, wtedy jest to martwa wiara, która nikogo nie zbawi. Z kolei czyste serce, to serce oczyszczone z bałwochwalstwa, egoizmu i innych duchowych nieczystości, a wrażliwe sumienie nigdy nie odwraca oczu od potrzebujących.

 

Dlatego cechą wszystkich bałwochwalców i religijnych obłudników, którzy żyją według ciała i polegają na dziełach własnych rąk, jest pusta religijna gadanina. Każdy, kto nie bierze własnego krzyża i nie zapiera się samego siebie, cały czas będzie chciwy, skąpy i racjonalny jak świat, i nie będzie w nim ani altruizmu, ani miłosierdzia (Mt 10:38). Tutaj trzeba zaznaczyć, że w świetle Biblii, bałwochwalcami nie są tylko poganie, którzy oddają cześć dziełom ludzkich rąk, lecz każdy, kto polega na człowieku (Jer 17:5) i każdy kto miłuje mamonę (mamona = aram. zysk / Kol 3:5) - bo człowiek jest stworzeniem, a mamona dziełem ludzkich rąk. Wiara takich ludzi jest udawana, bo ziemskie rzeczy nadal cenią bardziej niż Boga. Twierdzą, że czczą Boga, ale ich życie pokazuje, że ich bogiem są inne stworzenia, mamona i dzieła własnych rąk.

 

Uczeń Jezusa nie może polegać na innych, ani na dziełach własnych rąk, ale ma pracować własnymi rękami na swoje utrzymanie, aby nie był zależny od innych i mógł pomagać potrzebującym (Jk 1:27). Każdy, kto ma w takiej kolejności ułożone priorytety, nie musi nikogo prosić o pieniądze, bo w chwili potrzeby wszystko otrzyma od Boga. Natomiast egoista nic nie otrzyma od Pana i nie będzie wysłuchany, gdy sam będzie o cokolwiek prosił (Prz 21:13; 1Tm 5:8), bo w Nowym Przymierzu Bóg traktuje nas tak, jak my traktujemy innych (Mt 7:12).

 

Właśnie to chce nam przekazać apostoł Paweł, gdy mówi: „Patrzcie uważnie jak należy postępować, nie jak głupcy, lecz jak mądrzy ludzie, którzy nie marnują swojego czasu, bo dni są złe. Dlatego nie bądź nierozsądny, ale zrozum, co jest wolą Pana i nie upijaj się winem powodującym rozwiązłość (herezjami prowadzącymi do rozwiązłości), tylko napełniaj się Duchem” (Ef 5:15-18). Na tym polega napełnianie się Duchem Świętym, który może cię wypełnić tylko na tyle, ile znajdzie w tobie wolnego miejsca po duchowych nieczystościach, którymi napełniłeś się w świecie. Im więcej ich usuniesz, tym więcej miejsca zrobisz Duchowi Świętemu, który przekonuje do altruistycznych postaw. Dlatego altruistą staje się tylko ten, kto ma bojaźń Bożą i kto zgodnie z wolą Boga, oczyszcza się z duchowych nieczystości. Tylko tacy mogą powiedzieć, że dają się prowadzić Duchowi Świętemu.

 

Altruista nikomu nie wyrządza zła, dlatego w Liście do Rzymian 13:10 napisano, że „altruizm jest wypełnieniem Bożego prawa”, ponieważ odzwierciedla charakter Boga, który zawsze chce wyświadczać dobro innym istotom. Altruizm przejawia się w wybaczaniu, głoszeniu Ewangelii i doprowadzaniu ludzi do nowego narodzenia, zdrowego nauczania, okazywania miłosierdzia i wzajemnej pomocy, aż po napominanie, korygowanie i chronienie przed tymi, którzy prowadzą innych na manowce. Po ludzku, nie jest to łatwe ani opłacalne, ale zawsze wydaje dobre owoce i zapisuje się w niebie.

 

Tego tematu nie porusza dzisiaj żaden etatowy kaznodzieja, bo większość z nich żyje według ciała, więc nikt z nich nie będzie strzelał w kolano sobie, ani kolegom po fachu. To właśnie takich ludzi apostoł Paweł nazwał „filozofami, którzy minęli się z prawdą i skupili się na pustej gadaninie”, dlatego jedni sami plotą bzdury, a inni znajdują sobie kaznodziejów, którzy uspokajają ich sumienia teologią sukcesu, tanią łaską, albo słowami szatana z ogrodu Eden, że na pewno nie stracą zbawienia, gdy będą żyli po swojemu. Bóg ostrzega takie osoby w Liście do Hebrajczyków 3:7-9, gdzie mówi:

Jeśli dzisiaj słyszysz Ducha Świętego, to nie zatwardzaj swojego serca jak Izrael podczas buntu na pustyni, gdzie kusili mnie i wystawiali na próbę, chociaż oglądali moje dzieła przez czterdzieści lat. (...) Dlatego przez czterdzieści lat czułem odrazę do tego pokolenia i przysiągłem, że nie wejdą do mojego odpocznienia (Ps 95:10-11).

 

W 1 Liście do Koryntian 13:1-13, apostoł Paweł wyjaśnia znaczenie altruizmu i korelację pomiędzy darami Ducha Świętego a altruizmem, zarówno jako darem i owocem Ducha Świętego. Niedojrzali chrześcijanie często przekręcają ten fragment, jak i inne listy Pawła (2P 3:16), a religijni ludzie używają go do podważania darów Ducha Świętego lub konieczności nowego narodzenia, pomimo że nie jest on adresowany do religijnych ludzi, którzy „polegają na ludzkich naukach i z ciała czynią swoje oparcie” (Jr 17:5), tylko do odrodzonych uczniów Jezusa, którzy narodzili się na nowo i zostali napełnieni Duchem Świętym, dlatego polegają wyłącznie na słowach Boga. Większość upadłych pastorów używa tego fragmentu do zamykania ust pobożnym osobom, sprzeciwiającym się nieprawości, aby zarzucić im, że nie darzą miłością zborowych obłudników i synów Beliala.

 

Dlatego sparafrazowałem ten fragment, aby jak najjaśniej oddać zawartą w nim myśl apostoła Pawła.

(1) Jeśli ktoś ma dar mówienia obcymi językami, ludzkimi lub anielskimi, ale nadal jest egoistą, to dla Boga jest równie bezużyteczny jak dźwięk monet lub głośnych cymbałów. (2) Jeśli ktoś prorokuje i zna wszystkie tajemnice, bo ma poznanie i wiarę mogącą przenosić góry, ale nadal jest egoistą, to jest nikim (3) nawet wtedy, gdyby rozdał swój cały majątek, a ciało oddał na spalenie. Jeśli ktoś nadal jest egoistą, to żadna z tych rzeczy nie przyniesie mu korzyści. (4) Altruista jest w stosunku do innych: cierpliwy (wyrozumiały i miłosierny), serdeczny, nie zazdrości (nie rywalizuje), nie przechwala się, nie uważa się za ważniejszego od innych, (5) nie zachowuje się nieprzyzwoicie, nie szuka swego, ani nie jest wrogo nastawiony do innych, ponieważ zawsze wybacza i nie prowadzi rejestru krzywd, (6) bo żyje w prawdzie i nie cieszy go nieprawość. (7) Jest też wytrwały i znosi wszelkie przeciwności, bo wierzy wszystkiemu, co mówi Bóg i pokłada nadzieję we wszystkim, co się wydarza w jego życiu (bo wie, że Bóg obraca każdą sytuację na korzyść tych, którzy Go miłują / Rz 8:28). (8) Altruizm nigdy nie ustaje (bo nie jest uczuciem, tylko cechą bożego charakteru). Pewnego dnia stracą znaczenie proroctwa, modlitwy w obcych językach, prorokowanie i aktualna wiedza, która teraz (9) jest tylko częściowa. (10) Gdy nastanie pełnia doskonałości, to te rzeczy przestaną mieć jakiekolwiek znaczenie. (11) Gdy człowiek jest dzieckiem, to mówi jak dziecko, myśli jak dziecko i liczy jak dziecko, ale gdy dorośleje, to uznaje dziecięce myślenie za niedojrzałe i naiwne. (12) Tak samo teraz, te wszystkie rzeczy są dla nas nieco zagadkowe niczym odbicie w lustrze, ale gdy zobaczymy Królestwo Boże na własne oczy, to poznamy wszystko tak dokładnie, jak teraz znamy siebie. (13) Teraz więc pozostaje nam wiara, nadzieja i altruizm, a najważniejszy z tych trzech jest altruizm (1Kor 13:1-13).

 

Altruista czuje się odpowiedzialny za innych, dlatego „zawsze cieszy się z prawdy i nigdy nie cieszy go niesprawiedliwość”. Czasami może być niemiły, bo nigdy nie mówi tego, co ludzie chcą usłyszeć, ale zawsze wykazuje troskę o innych, zawsze daje dobry przykład, zawsze wskazuje właściwą drogę, zawsze ostrzega przed zagrożeniem, zawsze napomina i zgodnie z nauką apostolską uczy posłuszeństwa wobec Słów Boga (bez względu na koszty, które trzeba ponieść) - aby otaczające go osoby „nie utraciły tego, nad czym pracują i otrzymały pełną zapłatę” (1J 1:8). Słowa: „aby nie utraciły” nie odnoszą się tutaj tylko do utraty zapłaty z powodu pełnienia martwych uczynków, ale także do utraty zbawienia, na skutek powrotu do świeckiego stylu życia. Nie daj więc sobie wmówić, że nie masz miłości, gdy kogoś korygujesz lub napominasz, albo gdy sprzeciwiasz się nieprawości w zborze lub bezbożnym praktykom pastora lub starszych zboru.

 

Altruista jest także miłosierny, więc zawsze okazuje pomoc osobom będącym w potrzebie; taką jak: wzajemna pomoc, opieka nad potrzebującymi i zaspokajanie takich potrzeb egzystencjalnych, jak: nakarmienie, zaopatrzenie, ubranie, przyjęcie pod dach, zakup leków lub opału na zimę, odwiedziny w szpitalu lub więzieniu itp. (a największą domownikom wiary / Gal 6:10). Z własnych obserwacji wiem, że tylko altruiści widzą tego rodzaju potrzeby i że Bóg przyznaje się do takich postaw. Nie bądź więc nikomu nic dłużny, oprócz wzajemnego altruizmu, bo kto ma w sobie altruizm, ten wypełnił prawo (Rz 13:8).

 

HUMANIZM, CZYLI SZEROKA DROGA

 

Jednym z największych zwiedzeń w dzisiejszych czasach jest humanistyczne definiowanie słowa agape, jako "miłość", co już z  samego założenia jest przeciwieństwem tego, o czym mówi Słowo Boże. Humanistyczna "miłość" jest oparta na tolerancji i nie osądzaniu. Taka miłość powstaje na biernej zasadzie hinduizmu: Nie czyń innym, co tobie nie miłe i nie ma nic wspólnego z czynnym altruizmem wymaganym przez Boga, który powiedział: „Wszystko co chcesz, aby tobie czyniono, to i ty czyń innym, bo tak uczy pięcioksiąg i księgi proroków” (Mt 7:12).

 

Humanistyczna "miłość" jest egoistyczna, bo jej jedynym celem jest samozadowolenie, komfort i dobre samopoczucie jednostki. Dlatego humaniści zawsze dążą do kompromisów, liberalizują Słowa Boga, nie oceniają innych i tolerują fałszywe nauki, aby każdemu zapewnić dobre samopoczucie i aby nikt nie czuł się urażony. W codziennym życiu przejawia się to we wzajemnym przytakiwaniu, pomimo wyraźnych różnic poglądów, wzajemnym schlebianiu i zachęcaniu do czynienia tego, czego pragnie ludzkie ciało. Taka "miłość" nikogo nie zmusza do zmiany stylu życia ani do odpowiedzialności za innych. To właśnie z tych przyczyn tolerancja jest demoniczną wersją miłości, którą kieruje się świat.

 

Humanistyczna "miłość" przejawia się też w pozytywnym myśleniu, które jest przeciwieństwem logiki opartej na Słowie Bożym i krytycznej ocenie ludzi, zdarzeń i głoszonych treści. Pozytywne myślenie cechuje małe dzieci i zawsze jest oderwane od rzeczywistości, dlatego wśród "wierzących" przejawia się w cielesnych dążeniach i egoistycznych postawach, oraz tolerowaniu bezbożności, fałszu i duchowych iluzji. Wyznawcy ideologii New Age nazywają pozytywne myślenie wiarą we własne marzenia, które Bóg z kolei nazywa pożądliwościami. I to okultystyczne kłamstwo jest dzisiaj głoszone we wszystkich denominacjach chrześcijańskich, przez różnych inżynierów społecznych, którzy najbardziej indoktrynują nim młodzież, na szkoleniach liderów i obozach młodzieżowych.

 

W 2 Liście Piotra, apostoł ostrzega przed upadłymi kaznodziejami, którzy poszli drogą Bileama - bo bardziej niż Boga miłują mamonę i ludzką chwałę. Duch Święty nigdy nie posługuje się upadłymi kaznodziejami. Upadli kaznodzieje muszą się posługiwać psychologią, technikami marketingowymi, filozofiami korporacyjnymi, fałszywą wykładnią Pism i różnymi technikami psychomanipulacji, jak NLP (Neurolingwistyczne programowanie), aby stwarzać złudzenie, że przez nich też mówi Bóg. Ale nigdy nie uczą ludzi uświęcenia, życia w prawdzie, polegania na Bogu, ani życia w mocy Ducha Świętego, tylko obiecują sukces i zachęcają do rozwoju osobistego, kreatywności i realizowania własnych wizji, a ponad Słowem Bożym i biblijnymi zasadami funkcjonowania Kościoła stawiają relacje, służby, przywództwo, mentoring i aktywność społeczną. To między innymi z tego powodu apostoł Paweł ostrzega, abyśmy: „Wystrzegali się młodzieńczych pożądliwości i dążyli do sprawiedliwości, wiary, miłości i pokoju tylko z tymi, którzy wzywają Pana z czystego serca” (2Tm 2:22). Bo w Liście do Rzymian 8:1 BG, UBG, TNP, napisano, że teraz nie ma żadnego potępienia tylko dla tych, którzy będąc w Chrystusie Jezusie, nie żyją według ciała, tylko według Ducha”.

 

33 FRAGMENTY SŁOWA BOŻEGO, KTÓRE MÓWIĄ O ALTRUIZMIE

 

(Ps 109:4-5) Oskarżają mnie za mój altruizm, chociaż ja się za nich modlę. Oddają mi złem za dobro i nienawidzą za mój altruizm.

(J 17:26) Jezus objawił ci Boga Ojca oraz altruizm, który objawił mu Ojciec, aby był także w tobie.

(Prz 16:6) Altruizm i wierność oczyszcza człowieka z jego win.

(J 13:35) Jeśli będziesz altruistą, to wszyscy poznają, że jesteś uczniem Jezusa.

(1Kor 8:1) Poznanie nadyma (wpędza w pychę), a altruizm buduje.

(Łk 11:42) Biada faryzeuszom, którzy oddają dziesięcinę, ale omijają Boże prawo, bo nie są bezinteresowni.

(Mt 24:12) W czasach ostatecznych w zborach rozmnoży się bezprawie i altruizm wielu oziębnie.

(Rz 5:5) Człowiek zaczyna mówić o swojej nadziei, gdy otrzyma Ducha Świętego, a Ten rozleje w jego sercu altruizm.

(Rz 13:10) Altruista wypełnił Boże prawo, bo nie wyrządza bliźnim zła.

(Gal 5:22) Owocem Ducha jest altruizm i wynikająca z niego radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć i wierność.

(Ef 3:19) Chrystusowy altruizm jest ważniejszy, niż najgłębsze poznanie.

(Flp 1:9) Altruizm obfituje dogłębnym poznaniem i wszelkim doznaniem, abyś umiał rozróżnić rzeczy ważne od nieistotnych i był nieskazitelnie czysty w dniu Chrystusa.

(Kol 3:14) Altruizm jest spójnią doskonałości.

(2Tes 1:3) Gdy wzrasta wiara, wtedy pomnaża się altruizm.

(1Tm 1:5) Celem przykazań apostolskich jest altruizm, który wypływa wyłącznie ze szczerej wiary, wrażliwego sumienia i czystego serca.

(1Tm 6:11) Odrodzony człowiek powinien dążyć do sprawiedliwości, pobożności, wiary, altruizmu, cierpliwości i łagodności.

(Tt 3:4) Gdy objawiła się dobroć naszego Boga i zbawiciela, i jego altruizm, to nie zbawił samych żydów, którzy spełniali sprawiedliwe uczynki, ale okazał miłosierdzie wszystkim, aby odrodzić nas przez zanurzenie w wodzie i odnowić przez Ducha Świętego.

(1P 4:8) Ponad wszystko okazuj gorliwy altruizm, bo altruizm zakrywa wiele grzechów.

(1J 3:17) Jeśli zaś ktoś posiada dobra tego świata, a widzi brata w potrzebie i zamyka przed nim swoje serce, to jak może w nim mieszkać altruizm?

(1J 2:5) Prawdziwy altruizm przejawia się tylko w tych, którzy wypełniają Słowa Chrystusa. Po tym poznajemy, że w Nim trwamy.

(1J 3:1) Zobacz jak wielki altruizm okazał ci Bóg, że zostałeś przez Niego nazwany dzieckiem Bożym i stałeś się nim.

(1J 3:16-17) Altruizm Boga poznaliśmy po tym, że Jezus oddał za nas swoje życie, dlatego i my powinniśmy oddawać życie za braci.

(1J 3:17) Jeśli więc, ktoś posiada dobra tego świata, a zamyka serce przed bratem będącym w potrzebie, to nie ma w nim altruizmu.

(1J 4:9-10) Altruizm Boga objawił się w tym, że posłał na świat swojego jednorodzonego syna, abyś dzięki niemu żył.

(1J 4:10) Altruizm Boga polega na tym, że był altruistyczny wobec ciebie, gdy ty jeszcze nie miłowałeś Boga, dlatego posłał na świat swojego Syna, jako przebłaganie za twoje grzechy.

(1J 4:12) Jeżeli jesteś altruistą względem braci, to mieszka w tobie Bóg i altruizm prowadzi cię do doskonałości.

(1J 4:16) My poznaliśmy altruizm Boga i uwierzyliśmy, że Bóg jest taki również wobec nas.

(1J 4:17) Jeżeli altruizm osiągnie w tobie doskonałość, to w dniu sądu będziesz mógł mieć niezachwianą pewność.

(1J 4:18) Altruizm usuwa wszelki lęk, gdyż lęk wynika z obawy przed karą. Każdy więc, kto nie jest doskonały w altruizmie (nadal jest egoistą), obawia się kary.

(1J 5:3) Altruizm przejawia się w tym, że przestrzega się Bożych przykazań, bo wtedy nie są one uciążliwe.

(Mt 25:31-40) W dniu oddawania zapłaty Jezus powie tym, po swojej prawej stronie: Chodźcie, błogosławieni mojego Ojca! Odziedziczcie Królestwo przygotowane dla was od założenia świata, bo gdy byłem głodny, to daliście mi jeść; gdy byłem spragniony, to daliście mi pić; gdy byłem przybyszem, to przyjęliście mnie pod dach; gdy byłem nagi, to przyodzialiście mnie; a gdy byłem chory i gdy siedziałem w więzieniu, to odwiedziliście mnie. Wtedy odpowiedzą Mu sprawiedliwi, mówiąc: Panie! Kiedy widzieliśmy Cię głodnym i daliśmy Ci jeść? Kiedy byłeś spragniony, a daliśmy Ci pić? Kiedy byłeś u nas przybyszem lub nagi i kiedy widzieliśmy Cię chorym, albo w więzieniu? Wtedy Król powie im: Zapewniam was, cokolwiek uczyniliście jednemu z najmniejszych moich braci, to mnie uczyniliście.

(Mt 25:29) Bo każdy, kto ma w sobie altruizm, temu będzie dodane i będzie jeszcze bardziej obfitował, a egoistą straci nawet to, co ma.


Kto ma uszy zdolne do słuchania, niechaj słucha.

 

 

 

 

Więcej na ten temat znajdziesz w tekstach:

KIM SĄ GŁUPIE PANNY

UCZYNKI CIAŁA, A OWOCE DUCHA

MIŁOSIERDZIE A GROMADZENIE

CHCIWOŚĆ - ZABÓJCZA MIŁOŚĆ

BOŻY SŁUGA, CZY WYSZKOLONY PRZYWÓDCA

 

 

 

 

 

 


wyświetl autora   ⇒  
WSZYSCY, Emanuel Mentsz, Szymon Matusiak, Zac Poonen, Jacob Prasch, Inni autorzy, Wersje Audio,
wyświetl temat   ⇒  
wykład_pisma wzrost_duchowy dary_ducha zasady_wiary

No documents found.

wg DATY KLIKAJĄC NA TEN NAPIS WYŚWIETLISZ TYTUŁY wg ALFABETU wg AUTORA
www.chlebznieba.pl © 2010/2025